Begrunnelsene

2018 - Lars Helle

107741262_573826070212126_8768040121225719052_n

Vinnerboken «Ingenting å skamme seg over» – Wigestrand forlag (2017)

«Forfatteren av vinnerboka ha skrevet en medrivende fortelling med utgangspunkt i et miljø som mange vil kjenne seg igjen i. Ingenting å skamme seg over er skrevet i et språk som flyter bra, og den er lettlest uten å være banal. Den byr på mange overraskelsesmomenter underveis, slik sjangeren forutsetter. Ved slutten av fortellingen opplever vi som lesere at vi ikke sitter igjen med mange løse tråder. Juryen liker godt den lokal koloritten i vinnerboka. Selv om scenen for de dramatiske hendelsene skjer i er vår egen region, har fortellingen gjennom sin tematikk et potensiale for å nå utover vår egen nære geografi.»

«Plottet i boka tar utgangspunkt i en episode med skoleskyting på en oppdiktet skole i Stavanger, i det som er den sjuende boka med Gunnar Holt. Han er en privatetterforsker og eks-politimann som får i oppdrag å oppspore en lærer som har forsvunnet. Snart knyttes forsvinningen til den skrekkelige skyteepisoden på skolen.»

«I opprullingen av hva som egentlig skjedde møter Holt både lærere, elever og foreldre. Juryen synes at disse personene i boka er beskrevet med psykologisk innsikt og med mer dybde enn det kanskje ofte finner innenfor krimsjangeren. Forfatteren viser ikke minst at han kan beskrive unge mennesker på en troverdig måte. Forfatteren er lærer for morgendagens lærere på Universitetet i Stavanger. I Ingenting å skamme seg over har han klart å flette integrere sine innsikter fra pedagogikken i en spennende krimfortelling. Gjennom dette får han også sagt en del om både skolesystem og samfunnsspørsmål «

«Vi gratulerer Lars Helle med Sølvkniven 2018.»

©  Sølvkniven/Blodig Alvor I Landsbyen ved Simen Ingemundsen



2019 - Kurt Aust og Kin Wessel

108733545_271758327465665_3269144046204906004_n

Vinnerboken «Udyr» – Aschehoug forlag (2018)

«Fellesnevneren for årets tre nominerte bøker til Sølvkniven er at de alle byr på spennende historier, med godt sammenskrudde plott som driver leseren fra side til side. To av de nominerte forfatterne, Horst og Aust, har lenge vært i toppskiktet av norske forfattere, og har begge mottatt Rivertonprisen for sin skrivekunst. Sistnevntes medforfatter og kone, billedkunstneren Kin Wessel, er imidlertid debutant innenfor sjangeren. Bjerkli er med sin andre krimroman også ganske ny.»

«Alle tre bøkene gjør som mange andre forfattere inne krimsjangeren ; de setter fokus på samfunnskritiske forhold. Kriminallitteraturene er snart den eneste sjangeren som bevisst skriver om de svakeste i samfunnet, og som tar opp oppvekstsvilkår, rusproblematikk og sosiale forhold på en respektfull måte. Flere av disse forfatterne er tydelig opptatte av å få bedre forhold i samfunnet.»

«Dette gjelder også i stor grad for vinneren av Sølvkniven 2019. Portrettet av bokas hovedperson gir et godt innblikk i en tøff og taus manns sorg. Den beskriver en mann som ikke alltid har hatt et like godt forhold til sine nærmeste. Boka skiller seg imidlertid fra mesteparten av annen norsk krimlitteratur ved at denne hovedpersonen beveger seg inn på et for oss lesere mer fremmed territorium. Vi møter legen Axel Anker som i en alder av 60 år drar på safariferie i Maasai Mara i Kenya. Snart virvles han inn i et drama med krypskyttere og naturvernere i hovedrollen.»

«Årets vinnere av Sølvkniven er med andre ord Kurt Aust og Kin Wessel. Juryen vil foruten den meget spennende handlingen, spesielt fremheve forfatternes gode miljøbeskrivelser. Det sies at luktminner er noe av det sterkeste, og for de av oss som har vært i Afrika er beskrivelsen av duftene som å bli hensatt til de afrikanske slettene. Bruken av swahiligloser, afrikanske visdomsord og beskrivelser av masaikulturen er glimrende formulert og gjort på en respektfull måte. Forfatterne bruker mye tid på å beskrive klokskapen men også behovet for forandring i tradisjonell masai-tankegang. Her er representanter for den gamle og dem nye tid – beskrevet klokt og varmt i forfatternes penner. Gjennom lesningen av boka lærer vi dessuten mye om det som er et meget brennbart tema, nemlig den ulovlige storviltjakten.»

«Vi gratulerer Kurt Aust og Kim Wessel med Sølvkniven 2019.»

©  Sølvkniven/Blodig Alvor I Landsbyen ved Simen Ingemundsen



2020 - Agnes Matre

107634497_628438771364029_1762901751634351091_n

Det er med stor glede at vi i juryen for Sølvkniven 2020

kan meddele at Agnes Lovise Matre er vinner av årets krimpris.

Hun vinner for kriminalromanen “Iskald” (Gyldendal forlag), og var nominert sammen med Terje Bjøranger “Business” (Cappelen Damm) og Monika N. Yndestad “Ulmebrann” (Cappelen Damm). Juryen har i år bestått av festivalsjef Simen Ingemundsen, og bokbloggerne Henning Sviland, Hanne R. Utheim og Astrid Terese Risvold Skjeggerud.

Agnes Matre har siden debuten etablert et solid forfatterskap, og utmerket seg som en talentfull og strukturert krimforfatter. Hennes debut “Stryk meg over håret” utkom på Commentum forlag i 2012. Tre år etter kom hennes første kriminalroman “Kledd naken”, med lensmann Bengt Alvsaker i hovedrollen. Handlingen har forfatteren valgt å legge til bygdesamfunnet Øystese i Hardanger, noe som gjør det mer sjarmerende å lese. For “Kledd naken” mottok hun strålende kritikker fra et fulltallig pressekorps. Den ble i sin tid både utgitt på bokmål og nynorsk. Så i 2017 kom oppfølgeren “Skinnet bedrar”, med lensmann Alvsaker i hovedrollen. I fjor (2019) ble leserne igjen tatt med til Hardanger, da hun serverte “Iskald” til leserne.

Med “Iskald” har Agnes Matre vist at hun nok engang mestrer sjangeren. Gjennom å servere flotte miljøbeskrivelser, vakre naturskildringer og gode karakterbeskrivelser, har hun skapt et medrivende plott. Vi tas med til idylliske Hardanger, et sted der Agnes nærmest har monopol på å skrive krim. Vi blir kjent med lensmann Bengt Alvsaker som får mer enn nok å henge fingrene i. Vi blir med på arbeid sammen med Bengt, og får et innblikk i familieproblematikk som er skrevet på en troverdig måte. De fleste med familie, vil relatere seg til det familiære forholdet som Agnes på en velskreven måte serverer oss. For Bengt skal i tillegg til å løse saker, forsøker å få bedre kontakt med sønnen sin.

I kriminalromanen til Matre står gamle hemmeligheter i fare for å komme fram i lyset. Dette er en altoppslukende kriminalroman, der leserne blir kjent med predikanter og Norsman Xtreme. Utpressing er bare noe av det som står i fokus når Matre leverer et godt plott. Boken blir bare bedre og bedre etter hvert som kapitlene slukes. Noe annet som Agnes Matre er dyktig på, er språket, det flyter lett og gjør at det er en fryd å lese boken. Forfatteren tar opp tabubelagte temaer, men håndterer dem på en meget god måte.

Handlingen i “Iskald” er som sagt lagt til Hardanger, nærmere bestemt Kvam. Det er forfriskende med et nytt geografisk sted i krimbøker. Gjennom Matres måte å skrive på, sympatiserer vi med karakterene. For første gang, kan en føle sympati med persongalleriet i en kriminalroman, og det er lett å leve seg inn. Det eneste en ikke føler sympati for er morderen, og så har Alvsaker en side som er vanskelig å være sympatisk med. Han er far til tolvårige Thomas. En gutt han ikke har hatt kontakt med før året før, og som han sliter svært med å knytte seg til. Familieforholdet gjør slik at leserne blir kjent med hovedpersonen på både godt og vondt.

Ser leseren helheten i historien, så er dette en svært god kriminalroman. Den komplisert og intrikat, med mange personer som har motiv for ugjerningen. Den er godt skrevet, med enkelte meget malende eller poetiske partier, som en enten liker eller ikke liker. Som: “Svarte dønninger krystet seg som punkterte halvnoter i det gjerrige lyset på øvre dekk.” og “Sola hadde omsider klart å kare til seg en stripe blått og starte tørkeprogrammet.” Slike poetiske setninger, gjør det til en sjarmerende og unik leseopplevelse, det er en fryd å lese.

Den inneholder et stort persongalleri, men det er ikke vanskelig å holde menneskene fra hverandre. De får alle egne karakteristikker, enten med jobbtittel, utseende eller familiære relasjon som gjør at det er lett å holde oversikten. Og så er det et stort pluss at en ikke klarer å finne morderen før mot slutten. Det gjør den mer spennende. En kan forsvinne inn i historien til Matre og bli virkelig underholdt. Boken inneholder en intelligent mordhistorie og hun har sterkt grep om virkemidler en kan bruke i en kriminalroman.

Først om bokas handling:

“Klokken 05.00 ljomer lyden fra fløyta på MF «Utne» mellom fjellene i Hardanger. Norseman Xtreme er i gang, verdens tøffeste og desidert kaldeste triatlonkonkurranse. Den lokale lensmannen Bengt Alvsaker er én av 250 nervøse utøvere som hopper i den mørke, iskalde fjorden. Men da han og de andre svømmerne har kavet seg i land i Eidfjord for å hive seg på syklene, ligger en skikkelse med startnummer 22 livløs igjen i vannet. Under opptellingen som gjøres ved konkurransens slutt, viser det seg at en deltaker med samme startnummer likevel er kommet velberget i mål på Gaustatoppen. Hvem er da den druknede, og hvordan havnet han blant Xtreme-deltakerne? Det blir snart åpenbart at det ikke var en ulykke. Bengt Alvsaker og hans team står foran sin hittil mest kompliserte sak. Jakten på en drapsmann i det lille lokalsamfunnet skal virvle opp mye grums og avdekke gamle og betente hemmeligheter. De idylliske Hardanger-bygdene blir aldri de samme igjen.”

Vi i juryen gratulerer Agnes Matre med “Sølvkniven 2020”, og håper den vil være til inspirasjon

for videre forfatterskap.

©  Sølvkniven/Blodig Alvor I Landsbyen ved Simen Ingemundsen